Dieta owocowo-warzywna – dla równowagi, zdrowia i urody

Równowaga zdrowego odżywiania i zdrowego umysłu.

Czy jest sposób, by stracić kilka zbędnych kilogramów, a jednocześnie odmłodzić i zregenerować orgnizm? – Oczywiście, to dieta owocowo-warzywna – odpowiada bez wahania Monika Ciszek-Skwierczyńska, psychodietetyk, psychoterapeuta ds. zaburzeń odżywiania. Wymienia zalety tej popularnej ostatnio diety oraz radzi, jak się do niej przygotować.

 Dla kogo?

– Właściwie jest to dieta dla każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie, zregenerować organizm i poprawić kondycję – wyjaśnia Ciszek-Skwierczyńska. Inna popularnie stosowaną nazwą tej metody odżywiania jest „głodówka zdrowotna”. W diecie owocowo-warzywnej nie chodzi bowiem przede wszystkim o chudnięcie, ale o oczyszczenie, odkwaszenie, poprawę kondycji, wzmocnienie układu odpornościowego. Utrata kilogramów jest niejako skutkiem ubocznym i naturalnym efektem spożywania zaledwie 800 kalorii dziennie. – Polecam ją szczególnie pacjentom, którzy mają osłabioną odporność, cierpią na infekcje wirusowe i grzybiczne lub różne odmiany nietolerancji pokarmowej – wyjaśnia psychoterapeutka.

Na czym polega?

Istotą diety owocowo-warzywnej jest takie skomponowanie składników żywieniowych, by w efekcie ich spożywania organizm uruchomił naturalne mechanizmy samo-leczące organizmu. Je się warzywa i owoce – surowe, duszone, pieczone, gotowane; w postaci zup, soków, koktajli, kiszonek z ogórków i buraków. Początkowo całkowicie rezygnuje się natomiast z warzyw skrobiowych, jak ziemniaki i protein zawartych m. in. w fasoli i grochu. Po dwutygodniowym okresie restrykcyjnej diety złożonej wyłącznie z warzyw i owoców stopniowo wprowadza się inne składniki pokarmowe, jak skrobia i białe mięso. – Zaznaczam, że pacjenci stosujący takie menu nie są głodni – podkreśla Ciszek-Skwierczyńska – jedzą trzy główne dania i dwie przekąski każdego dnia. Przykładowe śniadanie składa się z trzech surówek i dwóch szklanek soku.

Jak się dobrze przygotować?

– Ta kuracja oznacza dla organizmu sporą rewolucję, ponieważ polega na radykalnej zmianie nawyków żywieniowych – ostrzega ekspertka – dlatego należy się do niej odpowiednio usposobić – dodaje. Radzi, by przed rozpoczęciem głodówki, dobrze zaplanować jej czas i przebieg. Jeśli ma trwać dłużej niż 14 dni, warto skonsultować się z lekarzem i dietetykiem. – W pierwszym etapie następuje poważne osłabienie, pojawiają się problemy ze snem i mocne bóle głowy, ponieważ uruchamia się proces odtruwania organizmu – opisuje Ciszek-Skwierczyńska – w takich momentach przydaje się ktoś, kto nas będzie motywował i profesjonalnie wspierał – dodaje. Idealnym rozwiązaniem jest zaplanowanie rozpoczęcia diety podczas pobytu w ośrodku, który zatrudnia specjalistów z zakresu psycho-dietetyki. Zapewni nam to kompleksową opiekę medyczną oraz da okazję do wyciszenia i skupienia na sobie, co bardzo wzmacnia efekty diety. Ciekawym rozwiązaniem są turnusy odchudzająco-oczyszczające..

Jakie daje korzyści?

– Poprawia stan skóry, wzmacnia organizm, wspiera odporność, zwiększa komfort snu i wydolność psychofizyczną, dodaje energii – wymienia zalety diety owocowo-warzywnej ekspertka. Często dieta owocowo-warzywna określana jest mianem głodówki, a nawet postu, również ze względu na swoje korzyści dla ducha. By jej przebieg był prawidłowy wymagane jest w trakcie kuracji wyciszenie, skupienie na sobie, co przywraca równowagę duchową. Co ważne, może również prowadzić do trwałej zmiany nawyków żywieniowych na bardziej przyjazne dla naszego zdrowia i urody.

Informacja o ekspercie: Mgr Monika Ciszek-Skwierczyńska – psychoterapeutka, specjalistka terapii uzależnień i zaburzeń odżywiania. Posiada 22-letnie doświadczenie zawodowe. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń odżywiania i propagowaniu zdrowego stylu życia. Współtwórca Integracji Psychologicznej.

Zródło: https://beautymission.pl/2015/05/06/dieta-owocowo-warzywna-dla-rownowagi-zdrowia-i-urody/